ser det som en ära

Idag fick jag lyssna för andra gången på Benny Grünfeld och det var lika intressant den här gången. Nästan bättre för nu satt jag så nära det bara gick. Jag kommer verkligen aldrig förstå vad han har genomgått. Har aldrig hört något så fruktansvärt och han är så stark. Han blev dödsdömd TRE gånger under lägret och överlevde alla tre. Hela hans familj dödades förutom hans bror som dog i hjärtinfarkt 2008. Det enda han fick och äta om dagarna var en liten bit bröd och soppa som var gjord på gräs. Han fick varje dag se andra människor som hängdes eller som förvisades till gaskammaren. Han arbetade på ett läger som var byggt för att döda människor. Han berättade om en vakt som misshandlade en man till döds med en spade. Han slog så hårt att skaftet gick av. Endast för den stackarn ville ha lite mer mat. De gick 120 km i sträck utan att sova så han gick samtidigt som han sov. Han överlevde lägret tack vare att han kunde rita. Annars hade han nog inte levt idag. Samtidigt som det är hemsk är det så intressant att lyssna på honom. Hade så gärna velat stanna kvar och prata med honom efter men hade jättebrottom hem.. Men jag ser det som en ära att få ha lyssnat på honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0