små enkla tips

Suttit och läst nu aslänge om hur man går ner i vikt. Hittar faktiskt väldigt många bra saker. Det står ju mest för dem som är överviktiga men hittar även sånt som passar mig. För jag har ju svårt att ändra mycket på maten och mycket det innehåller osv. eftersom det inte är jag som köper och lagar maten. 

Det här ska jag försöka börja med:

Äta mindre frukt, det gills som godis. Även fast det är viktigt att äta frukt så får jag inte luras och äta för mycket. Läste att 5 frukter innehåller lika mycket socker som en halv liter cola. Så det kanske räcker med 1 eller 2 per dag. 

Blir jag sugen på nått ska jag dricka vatten istället. Vatten är bra på alla sett. Det innehåller ingenting, det mättar och tar bort suget. För jag är sån, jag behöver bara nått att tugga på eller dricka. Då är vatten det bästa alternativet. Kroppen behöver mycket vätska för att den ska vara fuktig. Då ökar förbränningen.

Ta en extra promenad ibland. En promenad på 30 min en timme är bättre än vad man tror. Vill man gå ner snabbt i vikt ska man motionera två gånger om dan i minst 30 minuter. Har inte tid med det, men tränar alltid när jag har tid och ska börja på helgerna att gå en extra promenad varje dag.

Styrketräna mer. Många lurar sig på att man inte ska styrketräna för då bygger man bara muskler och går upp ännu mer. Men det är faktiskt så att musklerna man bygger upp när man tränar kan ersätta samma vikt i fett. Alltså bygger du upp 2 kilo muskler förlorar du 2 kilo fett. Det är därför folk lurar sig. Man ändrar kroppsformen istället för att gå ner massor i vikt om man inte är överviktig. Den ultimata träningen är motion kombinerat styrka. Motionen förbränner och styrkan förbränner under hela dagarna då du inte tränar.

Äta långsammare. Jag måste börja känna när jag är mätt. Jag behöver inte känna mig proppmätt innan jag slutar äta. Då mår jag bara dåligt. Det är bättre att lägga på lite mindre på tallriken. Vänta lite när jag ätit upp det och känna efter. På det settet äter man mindre men inte förlite.

Äta mer grönsaker till maten. Det gör att jag blir mätt på lite mindre mat om jag lägger till en tomat kanske. Inte vänta tills sist med grönsakerna som jag alltid annars gör. Äta den lite mer mitt i.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0